Pasti Anda Terkesan - Permintaan Adik Yang Hilang 48 Hari Buat Ramai Tersentuh Hati


$%Wartawan The Star, Charanjeet Kaur telah berkongsi kisah yang menyentuh perasaan semasa membawa seorang mangsa iaitu Miksudiar Aluj atau lebih dikenali sebagai ima sejurus diselamatkan oleh pihak penyelamat.

Berikut adalah kisahnya yang ditulis di mStar Online.

DIA baring di atas riba saya, badannya kelihatan kurus kering dan matanya merenung ke arah saya.

Ketika saya mengusap dahinya, dia sekadar melemparkan senyuman yang lemah dan terus mengenggam tangan saya dengan erat.

Kemudian dia berbisik: "Saya nak makan ayam."

Kata-kata itu pastinya cukup menyentuh hati sesiapa sahaja.

Kanak-kanak perempuan itu adalah Miksudiar Aluj yang saya kenali sebagai Ima.

Malah, saya kecewa apabila gagal memberikan sebarang makanan untuk dinikmati Ima.

Dia kelihatan begitu lemah dan bergantung sepenuhnya pada drip air yang dimasukkan ke dalam badannya.

Jadi, dia tidak boleh makan apa-apa.

Namun saya puas hati. Kami berjaya menyelamatkan dua kanak-kanak perempuan yang hilang selama 46 hari di dalam hutan tebal Pos Tohoi.

Segalanya bermula pada pukul 8 pagi Khamis apabila saya diminta untuk membuat liputan mengenai misteri kehilangan tujuh kanak-kanak orang asli selepas penemuan satu mayat.

Kami tiba di Hospital Gua Musang pada pukul 2.30 petang.

Ahli keluarga kanak-kanak orang asli itu telah mengenal pasti mayat kanak-kanak yang pertama ditemui sebagai Sasa.

Ia ada hari yang penuh duka untuk semua.

Kami mendekati bapa dan ahli keluarga mangsa serta mendapatkan kenyataan rasmi daripada Ketua Polis Daerah Gua Musang Supt Saiful Bahri Abdullah.

Beliau menegaskan operasi mencari dan menyelamat akan ditingkatkan.

Kemudian, satu lagi mayat berjaya ditemui dan dalam perjalanan ke hospital.

Kali ini, mayat tersebut hanya tinggal rangka sahaja.

Pasukan Video The Star bergegas ke kenderaan Land Rover polis untuk merakamkan detik penemuan mayat kedua itu.

Mayat tersebut yang hanya tinggal rangka disimpan di dalam kotak yang telah ditutup.

Wartawan berpengalaman dan pemberita semuanya berada di sana.

Dan kami semua diam membisu, tragedi tersebut terlalu berat untuk dipikul.

Sekali lagi, Saiful Bahri berkata polis mulai menaruh harapan tinggi bahawa baki lima lagi kanak-kanak itu akan ditemui.

Pada Jumaat, harapan lebih tinggi untuk terus menjejaki kanak-kanak itu.

Namun, tiada siapa tahu sekiranya mereka ditemui dalam keadaan selamat.

Kami akan dibawa ke lokasi penemuan dua mayat kanak-kanak tersebut.

Kami tiba di Pos Tohoi dan terus bergerak ke Sg Perias, lokasi di mana mayat Sasa ditemui.

Ketika kami bergerak ke lokasi seterusnya, radio polis berbunyi dan akhirnya membawa khabar gembira.

Mereka berjaya menemui tiga lagi kanak-kanak, dua daripada selamat.

Pengamal media kelihatan teruja.

Ketika kami dalam perjalanan ke Pos Tohoi, saya gagal mengawal emosi.

Saya terlihat dua kanak-kanak itu dan mereka kelihatan kurus kering.

Penerbit Eksekutif kami, Mohamad Azam, memeluk saya dan berkata: Kuatkan semangat."

Saya seorang ibu. Dan ibu tidak boleh melihat anaknya dalam keadaan sebegitu. Ia seolah-olah saya berjaya bertemu kembali dengan anak saya yang hilang.

Juruvideo kami, Juliana Fauzi cuba untuk mengawal emosi tetapi akhirnya menitiskan air mata.

Kami bernasib baik kerana berjaya sampai ke Gua Musang dengan menggunakan kereta Azam dan dibawa ke Pos Tohoi.

Pegawai di lokasi, Inspektor Harris, mahukan sebuah kenderaan untuk membawa salah seorang kanak-kanak itu kembali ke SM Kuala Betis, lokasi ambulans sedang menunggu untuk membawa mereka ke Hospital Gua Musang.

Azam bertanya kepada saya sekiranya saya bersedia untuk memangku salah seorang kanak-kanak itu.

Sedia? Saya begitu teruja dan berkata:"Sudah tentu, mari kita pergi."

Dia dibaringkan di atas riba saya dan apa yang bermain di fikiran saya adalah bagaimana mereka boleh menyelamatkan diri dalam hutan selama 46 hari.

Dia kelihatan lemah dan tidak boleh bercakap.

Perjalanan mengambil masa selama 30 minit.

Ketika bertanya siapa rakan-rakan yang ditemui bersamanya, Ima hanya terdiam.

Dia terus mengadu mengenai keadaan yang panas dan berkata "saya lapar, saya lapar."

Dia meminta ayam goreng, nasi goreng dan telur serta buah oren.

Saya berkata:"Adik, anda tak boleh makan semuanya sekarang kerana perlu pergi ke hospital dahulu."

Akhirnya kami tiba di sekolah. Kanak-kanak itu dipindahkan ke dalam ambulans.

Ima kini berada di hospital. Saya berharap agar dia kembali sihat dan pergi ke sekolah.

Kemudian, saya akan kembali ke Pos Tohoi. Saya berjanji untuk membelikan ayam goreng, nasi goreng dengan telur dan buah oren untuknya.

Saya akan tunaikan janji terhadap Ima.
0 Komentar untuk " Pasti Anda Terkesan - Permintaan Adik Yang Hilang 48 Hari Buat Ramai Tersentuh Hati"

 
Copyright © 2014 Kaki Berita Online - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info